fredag, januar 30, 2009

Tauing..

Idag skulle Kristin og jeg klatre tau, men Timo hadde visst ikke noe lyst til å sitte og se på gitt. Så han vandra rundt omkring, mens vi prøvde å fange ham :) Så da ble det traversering for oss begge! 2 X 25min, det er utrolig effektive økter, pluss at du blir sinnsykt stinn og sliten. Sjelden man er 50min i klatreveggen tilsammen. Man føler virkelig at man får trent, får bare håpe det hjelper meg med buldringa også etterhvert. Finger'n føles bedre og bedre ut, kjenner også mye mindre i skulder'n! Uansett så er lett buldring / klatring supert for en skadd kropp!

I pausene ble det opp og ned i trappene med Timo mens Kristin traverste (visstnok noe av det kjedeligste hun har gjort i hele sitt liv.. hehe! )

Etterpå ble det litt skruing til konkurransen i morra, en blå og en gul nede i henget.

Gleder meg til finger'n er god nok til skikkelig finger styrke trening!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Vegard. Kul blogg. Bare noen spørsmål til dette med traverseringsøktene dine: befinner du deg 25 min x 2 i veggen uten å touche gulvet? Er det lov til å hvile i hjørnene? Er dette noe treneren bifaller?
Lasse

~ Vegard ~ sa...

Hei Lasse!
Takk skal du ha, super greit å ha en treningsdagbok.

Når jeg traverserer så toucher jeg ikke gulvet, men det er seff lov til å hvile. Når jeg startet opp med denne traverseringa så klarte jeg ikke veldig lange perioder uten å være en liten tur innom hjørnet, enten ett av de to gode eller hjørnene på midten og den som skiller den orange/hvite veggen og hjørnet. Men nå så er jeg bare innom en sjelden gang for å riste litt løs, prøver å finne "no hands" hviler i veggen. Trener'n bilfaller dette :) Veldig bra trening, men det tar litt tid å komme igang da det er ganske kjedelig. Men hvis du er glad i å trene så er det gøy, for du blir stinn som aldri før.

Anonym sa...

Hvilken effekt har utholdenhetstreningsperioden din med tanke på maksstyrke på lang sikt?

Vil utholdenhet nå + maksstyrke senere gjøre deg sterkere enn maksstyrke nå + maksstyrke senere?

Anonym sa...

Hei igjen og takk for svar.

Er du på 8a.nu?

Hadde vært gøy og sjekka hva du har gått...

Lasse

~ Vegard ~ sa...

Tanken er å få gunntrening inn i armene, jeg har hatt lite utholdenhets klatrerelatert trening, kun buldring. Dvs. at jeg stivner til veldig lett, enten hvis det er ett lite tak i en bulder, hvis jeg buldrer sakte eller hvis det er en lang bulder. Nå må jeg puste, siden jeg traverserer i opptil 25min, og bruke beina bedre. En tilleggs bonus er at jeg kan gjøre moves etter at jeg har blitt stinn, dette har jeg aldri gjort før, aldri trodd jeg kommer lengre. Så en liten psykisk gevinst også :)

Jeg tror utholdenhet / grunntrening nå og maks senere vil gjøre meg sterkere rustet til hardere buldring og lengre økter på sikt, i tillegg mindre skader (får jeg håpe..)

Maks + maks er det jeg har gjort tidligere, da mistet jeg litt motivasjon siden formen går opp og ned hele tida...

Men, time will show :) Gøy uansett!

~ Vegard ~ sa...

Nope, jeg er ikke på 8a.nu

Prosjektet er egentlig mere sammensatt en gradsfokus, "kommer opp på et høyere nivå innen buldring enn det jeg er på idag. Har ikke kommet noen vei på lang tid"

Selve graden er kun et begrep slik at man har noe "håndfast" å forholde seg til :)